40-års kontroll

Det är inte bara när man är bebis och liten som man går på kontroller, utan när man fyller 35 så börjar det om, i alla fall för de personer som bor i Bomhus. Har kommit hem för en stund sedan från min 40-års kontroll inte för att jag har fyllt det än men snart så...
Det jag gruvat mig mest över är att ställa mig på vågen för att se vad jag väger nu och därför ställde jag mig på vågen hemma först för att få chocken på ett kännt ställe :-) Jag, som har jobbat med att väga andra i två år och haft superkoll på min egen vikt varje dag, har helt plötsligt tappat greppet och inte vägt mig på ca ett år. Jag gillar inte volangerna som är runt midjan så jag vet att det är uppåt på skalan, men när jag ställde mig i morse på vågen så blev jag nästan glad. ja, det var plus men inte så många plus som jag hade trott. JIPPI! Det känns överkomligt att ta bort 5 kg men inte 9 kg som jag hade trott.
jag vad gör de mer på hälsokontrollen, jo de tar ett stick i fingret. aj. blodsockret var lite högre än det borde men jag drog i mig ett glas juice till frukost 1½ timme innan kollen så det kanske är den som ställde till det. Juice är INTE nyttigt om det nu var någon som trodde det. mest en massa socker.
Själva hälsosamtalet fick jag gå en trappa upp till BVC-delen för att få för där har sköterskan sitt kontor. När jag kommer in i väntrummet så frågar en liten femårig kille direkt "vad gör du här", raka puckar ska det vara :-) så det var bara att tala om att det var dags för 40-års kollen och så var det bra med det.
Jag fick ligga o vila på en brits på sköterskans rum en stund för att ta det lugnt innan blodtryckskollen. Det hjälpte tydligen inte så mycket, hon tog trycket två gånger med samma resultat. Blodtrycket, det övre, var för högt. Vilopulsen var 104 vilket är alldeles för högt för en vilopuls. Så jag berättade att så har det varit länge med pulsen. Så nu ska det kollas upp grundligare, jag fick göra ett EKG innan jag gick hem men det var normalt som tur var. men imorgon bitti ska jag dit och testa kolesterol och blodfetter. Sen blir det en ny blodtrycksmätning efter påsk. Jag berättade också att jag är darrig som jag funderat på ett tag varför, mina föräldrar har kommenterat det någon gång till och med. Jag märker det mest när jag ska tex tända ljus, då skakar ljuständaren mot glaskupan på ljusstaken. Hon sa att det kan vara något med det här med blodtrycket och den höga pulsen och att jag är så varm. Det känns lite jobbigt men samtidigt bra att man tar sånt här på allvar och kollar upp det.

Jag tog en promenad hem från HC det är ca en halvtimme att gå och halvvägs så kändes det som att huvudet var en ballong som svävade ovanför kroppen och troligtvis så beror det på blodtrycket. Jag har ju kännt det förr men har inte promenerat på evigheter så jag har glömt bort hur det brukar kännas.

Sköterskan skulle också se till att jag får ett recept på motion, hahaha! Ja, det är väl inget att skratta åt egentligen, men jag BEHÖVER tydligen en rejäl spark i stjärten, eller arslet som Alexander Bard skulle sagt. :-)
Men först måste jag kolla det här trycket för högt tempo är inget att rekommendera just nu.

Kl sl för den här gången

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag känner att jag inte vill bli gammal. Tur att de inte har koll för de som närmar sej 30! Tror att resultatet skulle vara en mardröm just nu.

2008-03-11 @ 17:02:47
URL: http://lyckan.webblogg.se
Postat av: Karin

För mig är du aldrig gammal
:) kram på dig

2008-03-11 @ 22:20:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0