Giftig?

Är jag det tro? Fick ett samtal idag från Endokrinmottagningen, vänta nu måste jag slå upp vad det betyder.....    blev lite klokare men inte mycket...  läran om de endokrina organen och deras hormoner. Endokrina organ är tex hypofysen, bukspottskörteln, testiklar, äggstockar och så sköldkörteln förstås.

Det var en läkare som berättade att de fått en remiss om mig och att jag hade mycket stor överproduktion av det där hormonet tyroxin. Det heter Graves sjukdom eller i vardagstal, giftstruma. Giftstruma... det låter som en farlig växt i en djungel långt borta och som dödar allt i sin väg.
Jag har fått en till medicin som heter Thacapzol, den är till för att slå ut produktionen av tyroxin. Det skulle ta några veckor innan man märker någon effekt av den. Dessutom ska jag komma upp på avdelningen någon dag snart och träffa läkaren. Tydligen har jag också lågt blodvärde så jag ska till hälsocentralen också till den läkaren och kolla upp det.
SKA DET BLI SÅ HÄR FÖR ATT MAN FYLLER 40!?

På en vecka hinner det hända mycket. Har lärt mig massor med nya konstiga ord och haft många funderingar under tiden och känner att det är bara att gilla läget, igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0